Thursday, October 1, 2009

Isu Wala' lagi!!! Apa citer ni???

Tak habis lagi citer ni rupanya. Sejak dari zaman kemangkatan Allahyarham Fadhil Noor dan digantikan TGHA. Berlakunya perpecahan persefahaman diantara parti komponen Barisan Alternatif yang didokong oleh Pas, seterusnya Ustaz Nasha pula bertanding dan menang Timbalan Presiden Pas menggantikan Ustaz Hassan Syukri yg sangat berpengalaman, Kemenangan besar PRU 08, Perjanjian2 sulit selepas PRU, Isu Muzakarah, Isu Muqabalah, Isu Kerajaan Perpaduan, Isu Wala' kepada pimpinan, Isu puak Erdogan, Isu ABIM/IRC/JIM, Pro Pakatan vs Pro Umno, Penguasaan Team pimpinan Terengganu, penyingkiran cara halus dan strategik terhadap pimpinan pro PR hinggalah masuk ke Kenyataan keras isu arak, kuil hindu dan yg terbaru Isu Selcat di Selangor.

Apa sebenarnya yg cuba dibangkitkan dan diketengahkan dan apa yg hendak diperjuangkan? Perlukah dgn cara begitu? Apakah tiada perbincangan yg oleh dibicarakan dgn lebih berhikmah di kalangan Pakatan Rakyat? Apakah kesepakatan Pakatan Rakyat ini begitu longgar sehinggakan sebahagian pemimpin2 Pakatan Rakyat dgn bebas membuat kenyataaan yg begitu dangkal, provokasi dan boleh meyebabkan perpecahan dan perselisihan faham di kalangan mereka? Apakah pimpinan2, Perwakilan, Ahli dan penyokong Pas ini buta dan mudah dipermainkan oleh segelintir pemimpin dgn tafsiran isu Wala' yg secara membuta tuli terhadap segala kenyataan hasil dari pemikiran dan perbincangan mereka yang sering terburu2 tanpa memikirkan kesan kenyataan pada jamaah, kesepakatan Pakatan Rakyat serta penyokong dan rakyat keseluruhan amnya? Mengapa isu2 kontroversi yg sering dibangkitkan kebetulan ketika berlakunya Pilihan Raya Kecil? Dan lebih malangnya, calon yg bertanding selalunya adalah daripada PAS. Apakah terdapat segelintir pimpinan Pas yg lebih mementingkan kepentingan diri dan kelompok mereka melebihi kepentingan jamaah mereka dan kebaikan islam itu sendiri?

Jadi, aku sangat tertarik dgn kenyataan pimpinan Pas Selangor yg agak kontroversi ketika ini didalam memberikan penerangan beliau berkenaan isu kontroversi yg berlaku di Selangor baru2 ini malahan ketika Muktamar Pas yang lalu. Walaupun pemikiran dan kenyataan beliau tidak aku setuju dan terima sepenuhnya, tetapi pemikiran dan idea beliau kadangkala mempunyai kebenaran serta tidak boleh disangkal dgn begitu saja. Kita sendirilah yang harus memikirkannya demi untuk kebaikan jamaah serta kerjasama Pakatan yang telah kita bina. Wallahu A'lam. Lu fikirlah sendiri!!!

Kenyataan dibawah telah dipetik dari berita Malaysiakini. :

Wala' atau kesetiaan kepada pemimpin yang sebenar tidak harus mengenepikan kepentingan strategi, dengan mengutamakan dasar-dasar yang boleh dipertikaikan semata-mata, seperti isu Melayu-Islam, kata seorang pemimpin PAS Selangor.

Khalid Samad berkata, strategi yang ditetapkan PAS telahpun mengambil kira dasar-dasar yang didukungnya, maka pemimpin-pemimpinnya perlu akur dengan arahan berkenaan.

Beliau turut menyindir pemimpin parti Islam itu yang didakwanya cuba berselindung di sebalik slogan yang menarik seperti "dasar mesti sentiasa diutamakan berbanding strategi" dan "PAS dijunjung atas kepala, Tahaluf Siyaasi (kerjasama politik) hanya di paras bahu".

Menulis di dalam blognya hari ini, Khalid juga berkata pemimpin-pemimpin PAS perlu berusaha mengukuhkan Pakatan Rakyat dan bukannya "sengaja mencari perbalahan."

"Mereka yang berusaha untuk menggagalkan PR (Pakatan Rakyat) dengan membawa soal Melayu-Islam, merekalah yang tidak wala'... walaupun mereka merupakan pemimpin!" tegasnya dalam tulisan di www.khalidsamad.com itu, tanpa menamakan individu yang dimaksudkan.

Ini merupakan tulisannya yang kedua di laman tersebut, yang dilihat cuba menjelaskan pendiriannya berhubung pergeseran yang timbul di antara beliau dengan pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali berhubung soal wala' (patuh) kepada kepemimpinan parti.

"Dan disinilah perlunya wala' yang sebenar. Iaitu patuh kepada arahan berhubung strategi, persoalan yang boleh dipertikaikan, tidak seperti hukum dan dasar. Namun ianya tidak dipertikaikan kerana keputusan telah pun dibuat dan kita wala'," tulisnya lagi hari ini.

'Ambil kira dasar'


"Untuk makluman, semua strategi ditetapkan mengambil kira dasar yang ingin diperjuangkan. Oleh itu tidak akan bercanggah satrategi dan dasar sekiranya dikaji dan difahami dari sudut menyeluruh.

"Ianya hanya kelihatan bercanggah, seperti Perjanjian Hudaibiyyah, tetapi sekiranya difahami dari sudut yang tepat, tiada penggadaian dasar yang telah dilakukan. Kukuhkan PR dan jangan sengaja mencari perbalahan. Tak perlu timbul soal 'atas bahu ataupun atas kepala'," katanya lagi dalam tulisan yang sarat dengan kiasan berkenaan.

Jelasnya lagi, strategi yang dimaksudkan dalam tulisan tersebut adalah gabungan Pakatan Rakyat yang disifatkan seperti perjanjian damai Hudaibiah di antara penduduk Mekah pada tahun 628.

Beliau turut mendakwa terdapat golongan tertentu di dalam PAS yang ingin melaga-lagakan antara PAS Selangor dan Pakatan Rakyat Selangor dengan membangkitkan soal perjuangan Islam.

"Saya dengar akan ada usaha untuk terus melagakan PAS Selangor dengan PR Selangor... Maka akan berkatalah golongan ini 'Islam dijunjung di kepala, tahalluf (kerjasama) dijunjung di paras bahu'," katanya, juga tanpa menamakan golongan terlibat.

Mesti patuh strategi

"Saya harap yang membaca memahami; yang ingin pertahankan PR di Selangor adalah sama seperti mereka yang mampu melihat kebijaksanaan Perjanjian Hudaibiyyah dan akur dengannya. "Yang melenting-lenting dengan ucapan bersemangat adalah seperti mereka yang membantah Perjanjian tersebut dan ingin terus mempertikaikannya. Kalau anda salah seorang dari mereka, hentikanlah," katanya lagi.
Publish Post

Khalid turut menempelak individu-individu berkenaan yang mengetepikan kepentingan parti apabila tidak mengutamakan strategi dan perjanjian yang telah ditetapkan oleh PAS Pusat.

"Harap faham. Strategi yang ditetapkan mesti dipatuhi. Perjanjian yang merupakan sebahagian dari strategi, mesti dituruti.

"Kalau kita ketepikan strategi dan perjanjian yang telah ditetapkan oleh PAS Pusat, atas apa alasan sekalipun, kita meletakkan PAS di tapak kaki kita, bukan di kepala ataupun di bahu kita!

"Atau apakah mungkin ada yang tidak kenal mana tapak kaki, yang mana bahu dan yang mana kepala?," soalnya.

No comments:

Post a Comment