Thursday, December 17, 2009

Tahniah Team Bolasepak Malaysia !!!! Macam mimpi la plak.

Kita stop jap hal politik yg memeningkan ni. Kita masuk bab sukan pula ok!

Akhirnya diam2, berjaya jugak pasukan bolasepak Malaysia menjulang pingat emas di Sukan Sea Laos dibawah kemudi jurulatih Rajagopal setelah Malaysia kempunan hampir lebih 20 tahun menjulangnya. Permulaan yg baik menyambut tahun baru beb!

Yang paling utama bagi aku utk tujukan penghargaan adalah kepada Coach Rajagopal kerana berjaya menunjukkan kepada seluruh Malaysia bahawa Malaysia memang mampu untuk menjadi pasukan yg berjaya dan disegani ramai sekiranya diberikan harapan, semangat dan peluang. Beliau menunjukkan bahawa kita tidak semestinya memerlukan Coach Orang Putih untuk melatih pemain2 Malaysia ke arena antara bangsa. Setelah berpuluh2 orang menjadi Coach yg dipilih dari dalam dan luar negara. Pelbagai alasan diberikan mereka bila gagal. Ada pula yg syok sendiri dan bila gagal, dikatakan belum sedia dan ada yg hanya pandai bercakap tetapi Rajagopal berjaya menunjukkan bahawa kita boleh dan seterusnya menafikan kata2 dan kritikan mereka yg kritis.

Tahniah juga kepada pihak pengurusan kerana sanggup mengenepikan politik kedudukan mereka buat sementara dan bersatu padu setelah teruk dikecam berikutan prestasi pasukan bolasepak negara lalu memberikan laluan penuh kepada jurulatih profesional tempatan seperti beliau (Rajagopal) mengikut cara beliau sendiri bagi memudik dan mendidik pasukan bolasepak negara. Diharap beliau diberi lebih peluang utk memajukan industri bolasepak tanahair kita.

Berkat ketekunan memilih pemain dgn teliti, merancang, melatih dan menggilap pelatih dgn bersungguh2, akhirnya telah membuahkan kejayaan awal kepada negara. Siapa sangka, pemain Malaysia boleh bermain sebaik, setangkas dan sebagus itu. Sebelum ini, saya kurang memberikan harapan dan minat terhadap pasukan Malaysia tetapi apabila membaca rekod2 permainan mereka menentang pihak lawan di Sukan Sea serta melihat pertarungan mereka di separuh akhir, saya jadi kagum dan jatuh cinta dgn permainan mereka. Boleh dikatakan mereka seperti robot. Cekap, tangkas, berani, pantas serta penuh bertenaga. Dan yg paling penting, ia berjaya membuktikan pemain Malaysia lebih laju dari pihak lawan (ungkapan sinis yg sering kita dengar). Mereka bermain sepenuh hati dan seolah2 tidak takut kecederaan apabila mengasak dan bertahan serta pantas merebut peluang. Lihat saja gol tunggal tersebut! Gol dari gerakan yg tidak sempurna dan dikatakan tiada harapan boleh menjadi gol.

Ini mungkin diharap permulaan sebuah harapan. Lebih sukar utk mengekalkan dan meningkatkannya dari mendapatkannya. Di harap, selepas ini, pihak pengurusan, jurulatih serta pemain merancang bersungguh2 agar berjaya mengekalkan prestasi dan membawa pasukan ke tahap Asia seterusnya mungkin di peringkat dunia pada masa akan datang dgn resepi dan adunan yg betul. Jangan diharapkan lagi jalan ringkas dgn mengambil pemain2 senior yg kebanyakan mementingkan karier di kelab dari negara serta memiliki stamina yang rendah. Saya agak berpuas hati dan kagum bila mula melihat pasukan Malaysia berjaya bermain dgn tahap permainan yg tinggi yg saya sudah lupa bila kali terakhir pasukan Malaysia bermain sebaik itu.

Kita sudah mula boleh percaya dan bergantung pada pemain2 muda ini yg memiliki skil, keberanian, kebijakan, kepantasan, stamina yg tinggi serta semangat yg membara demi negara dan diadunkan dgn perancangan taktikal yg bijak, peka dan kukuh oleh jurulatih negara. Cuma mereka perlu diberi lebih pendedahan permainan bagi mematangkan mereka terutama bila berhadapan dgn pasukan yg lebih matang. Kawalan bola, penerimaan dan hantaran masih boleh dibaiki serta penilaian yg tajam, pantas dan kreatif didalam permainan juga perlu ada. Contohnya, Vietnam nyaris menjaringkan gol apabila penjaga gol kita meninggalkan gawang dan pantas dihidu oleh pemain berpengalaman Vietnam. Saya mengharapkan Perancangan jangka pendek, sederhana dan panjang disamping bajet yg bersesuaian harus disediakan bagi meningkatkan mutu bolasepak negara pada masa hadapan setelah mendapat signal yg positif.

Saya juga berharap, kerajaan dapat menghargai mereka dgn sedikit imbuhan dan penghargaan kerana berjaya mengharumkan negara kita. Zaman kerja free utk negara dah berakhir. Anak bini pun perlu diberi makan dan tempat tinggal sertakeperluan dan sedikit kemewahan. Apa lagi, kalo ada yg berkahwin dgn artis, pening kepala. Jgn seperti Khir Toyo, apabila Selangor dibawah kendalian Dolah Salleh berjaya menjadi Juara berganda pada suatu masa dulu. Tiada imbuhan yg diberikan dgn alasan berkhidmat untuk negeri. Berapa kerat sangat pemain ketika itu anak Selangor? kebanyakan pemain import termasuk 3 dari Indonesia. Pada hal, masa awal musim, pelbagai janji ditaburkan pada pemain. Bila berjaya, Gambar kejayaan saja dibawa pulang! Anak bini serta keperluan keluarga macamana pulak? Kalo berniaga, untung ada bonus, kalo sukan pulak, berjaya sepatutnya pasti ada imbuhan. Kalo tak, tak payah buat Semi Pro! jadikan amatur je! bayar gaji macam kakitangan lain sampai diorang pencen. Melalut plak aku ni!

Contohnya kita boleh lihat, tentera, polis dan guru yg kononnya berbakti pada negara pun memiliki jumlah pendapatan yg agak tinggi pada masa sekarang. Maksudnya, usaha mereka dihargai dgn dibayar bersesuaian dgn tugas mereka. Apatah lagi, mereka yg bermain secara profesional didalam sukan erutama bolasepak dimana bakat dan tenaga mereka dicurahkan sekadar sekitar 10 ke 15 tahun. Selepas itu? Apa jadi pada mereka?

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment