Sunday, December 13, 2009

Wang Royalti lubuk emas Pemimpin Umno BN ???

Rupanya hasil Royalti minyak yg sepatutnya dibahagikan antara kerajaan negeri dan persekutuan telah dibolot secara borong oleh Kerajaan Pusat bagi memenuhi agenda politik Umno BN dan menjaga kepentingan pemimpin besar yg menjadikan wang tersebut sebagai lubuk emas bagi menghasilkan Projek2 Mega bagi memperkayakan kroni pemimpin2 terbabit dan langsung bukan digunakan secara langsung untuk membantu dan meningkatkan taraf hidup rakyat.

Ia bermula dari 22 tahun pemerintahan Mahathir, Pak Lah dan seterusnya Najib Rosmah. Maka, bagi mendapatkan hak rakyat dan kerajaan negeri Kelantan bagi membangunkan negeri mereka sesuai dgn kekayaan yg dicungkil dari perut bumi negeri mereka. Tok Guru beserta kerajaan dan rakyat negeri Kelantan memohon doa agar diberi petunjuk pada hati dan fikiran pemimpin BN utk menyerahkan hak Royalti terbabit. Sekiranya pemimpin terbabit berkeras, maka dilaknat agar binasa pemimpin2 dan puak2 yg berlaku zalim.

Rupanya, doa pemimpin Kerajaan Pas Terengganu beserta rakyat yg teraniaya terlebih dahulu dikabulkan doa mereka. Bukan hanya kerana doa Tuan Guru atau Tok Guru dikabulkan oleh Allah, tetapi hakikat sebenarnya doa orang yg teraniaya yg tiada hijab membolehkan balasan diterima dgn cepat oleh puak2 yg berlaku zalim. Maka, satu demi satu projek kerajaan Umno Terengganu yg merobohkan perumahan dan penempatan rakyat miskin RTB termasuk Masjid Bujal di seluruh Terengganu dgn kerjasama kerajaan Umno BN Pusat yg menafikan hak royalti di zaman kerajaan Pas Terengganu dan di ubah sebagai wang ihsan di zaman kerajaan Umno Terengganu di bawah pimpinan Idris Jusoh yg dikatakan turut didalangi oleh Patrick Badawi, anak dan menantu Pak Lah serta kroni Idris roboh, musnah, bermasalah serta menyembah bumi. Ini termasuk karier bekas MBnya, Idris yg turut terkubur. Di samping itu, politik dalaman Umno Terengganu terus bergolak tanpa penghujung. Wallahu A'lam!

Kita baca lagi kenyataan Pemimpin lama dan berwibawa Umno BN, Tengku Razaleigh berhubung isu Petroleum dan Wang Royalti seperti yg diposkan di blog Briged MP Segambut.

1malaysia:RAKYAT DIBODOHKAN:PEMIMPIN DIDEWAKAN

. 2009/12/13
.

Bekas Menteri Kewangan, Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah berkata, Malaysia sudah menjadi negara ’sumpahan minyak’ di mana hasil buminya itu tidak digunakan untuk tujuan asal penubuhan Petronas, tetapi dibazirkan kerajaan.

Menurutnya, hasil minyak yang sepatutnya menjadi warisan kekayaan untuk semua rakyat Malaysia dan generasi akan datang, sebaliknya digunakan untuk menunjangi pemerintahan autoritarian, menghakis Demokrasi Berperlembagaan dan korup keseluruhan golongan elit politik dan perniagaan.

“Pada tahun 1974, sewaktu saya mengasaskan Petronas, saya tidak menyangka suatu hari nanti saya akan merasa lebih baik kita tidak menemui kekayaan tersebut,” katanya sewaktu berucap di sidang kemuncak ahli korporat muda Malaysia di Menara Integriti, di sini, semalam.

Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata, anugerah minyak yang sepatutnya digunakan untuk memacu peralihan negara kepada masyarakat yang lebih terpelajar, kini hanya simbol kosong seperti Menara Petronas.

“Tujuan awal penggunaan simpanan minyak Malaysia ialah untuk membantu negara melonjak daripada ekonomi yang berasaskan komoditi dan pemasangan kos rendah, kepada ekonomi yang lebih dipelbagaikan, berasaskan kepada pekerjaan berpendapatan tinggi,” kata bekas Naib Presiden UMNO itu.

Tengku Razaleigh berkata, hasil minyak negara yang sepatutnya digunakan mengikut rancangan sewaktu Petronas ditubuhkan menjadi dana yang dibelanjakan sesuka hati oleh sesiapa saja yang mentadbir negara, tanpa sebarang pertanggungjawaban.

“Kekayaan minyak negara dibazirkan dan digunakan untuk menyelamatkan syarikat yang gagal.

“Perolehan minyak tidak digunakan untuk membasmi kemiskinan di negeri-negeri miskin, sebaliknya disalurkan untuk tujuan politik dan golongan yang ada kaitan dengan politik,” katanya.

No comments:

Post a Comment