Thursday, May 28, 2009

Berita menarik dan pelik sepanjang minggu!!!

Boring btl aku minggu ni x tau nak citer apa. Takde idea dan serabut kepala. Dah la rumah kena pecah, harta benda yg tak seberapa pun kena cilok. Duit dan brg kemas hilang boleh ikhtiar tapi IC, lesen, beg duit dan handphone dicuri tu yg aku frust. Pagi tu rasa mcm pelik je, tak selesa dan rasa mcm pendatang haram pun ada. Nak keluar mana pun takde duit. Keluar kat bank, kad pun takde, bawak keta, moto x kena. Nak call keluarga dan member tak boleh. Nombor pun x ingat. Sakit hati gak tapi apa boleh buat, dah bahagian kita. Mungkin esok lusa orang lain plak, redho je la!. Nasib baik laptop yg dah dibawak sampai ke pintu, ditinggalkan utk buat kenangan. Tak dikacau aku dan anak bini yg sedang tido dah kira ok ler tu, bersyukur gaklah.

Manek Urai

Cuma aku nak citer pasal Manek Urai ni. PRK ditetapkan pada 14 Julai 09, manakala penamaan calon pada 6 Julai 09. Pas tak kisah kalo nak bertanding semula. Menang kalah tu adat bertanding sbb kalah dah biasa, alhamdulillah menang pun dah biasa kat Kelantan ni. Cuma terkilan dgn Pengerusi SPR minta parti yg bertanding agar mencalonkan calon yg sihat2 belaka. Kalo secara logiknya, betullah cadangan beliau tu. Tapi masalahnya, dia bercakap selalu di atas kepentingan Umno BN. Takut kena buat pilihanraya kecil lagi ler tu! Duit kerajaan habis satu hal, duit Umno habis tu yg pening kepala. Kalo menang, ok lah jugak! tapi kalo BN kalah, panas punggung dia nak menjawab.

Itu satu hal, tapi aku tergelak terdengar Raja berudu berucap mengatakan inilah peluangnya nak mendedahkan kesilapan, di kelemahan dan keburukan PAS di Kelantan. Apa punya turr lah spesis ni. Tak mengenang budi betul !. Ibarat melepaskan anjing gila tersepit plak rasanya. Tak malu ke dia berkata mcm tu. Eh, apa dia ni ada rasa malu ker? lupa lak. Memanglah PAS dan pemimpin bukan maksum. Tapi kita ada panduan. Setiap keputusan, Nik Aziz mohon pada allah supaya diredhoi allah sebagai ketua kerajaan negeri ni. Cuma satu kelemahan yg nyata sekali dilakukan Nik Aziz yg boleh lah dikategorikan kelemahan besar oleh puak sana dan dikalangan pemimpin PAS.

Kelemahan tersebut berlaku apabila Nik Aziz yg pada mulanya enggan berkompromi utk meletakkan calon bebas cap katak mewakili PAS bertindak menerima rayuan yg dilakukan oleh calon Pas yg sepatutnya bertanding yg juga merupakan seorang alim di tempat itu setelah didesak dan dirayu menggunakan tipu helah yg dipelajari oleh beliau semasa berada didalam parti karam. Kalo itu dikatakan kelemahan, mungkin itulah jawapannya. Tapi bagi saya, ia mengingatkan tentang sirah Perjanjian Hudaibiyah dimana para sahabat mengingatkan bahawa perjanjian itu merugikan perjuangan islam dan menguntungkan puak kafir tapi allah maha mengetahui dan akhirnya hikmah dilihat bahawa ia telah menguntungkan perjuangan islam pada masa hadapan.

Bagi saya setiap keputusan yg dimohon dan diserahkan kepada allah oleh tuan guru, pasti akan ada hikmah yg diberikan oleh allah kelak sekiranya kita bersabar. Maka, terlihatlah keuntungan apabila raja berudu kelak akan berjuang habis2an bagi membela dan mengampu parti lama anutan beliau itu utk menghentam parti yg memberikannya nyawa kembali didalam politik tanahair. Dan ketika itu, saya percaya akan bertambahlah pihak2 yg menyokong PAS dan bertambah ramailah orang yang akan meluat dgn sikap dan tindak tanduknya nanti. Sekiranya beliau kembali semula kpd parti anutan beliau sebelum ini, maka ia akan lebih mengkucar -kacirkan parti tersebut dan beliau pun tidak dilihat boleh berpatah kembali ke tempat dimana dia membuang tahinya. Cuma sekarang hingga beberapa tahun lagi sahaja peluang beliau utk bermegah2, maka biarlah dia dgn labunya.

Penanti

Kita kembali semula kisah di Penanti dimana parti2 yg tidak bertanding tidak dibenarkan mengibarkan bendera masing2. Ini dilihat apabila SPR merampas bendera DAP yg berkibar sdgkan bendera Umno juga turut kelihatan di setengah2 tempat. Ada juga ditahan kerana menggunakan perkataan Altantuya oleh pihak polis. Salahkah sebut nama si mati? apakah menyebut nama simati boleh menggugat keselamatan. Terlihat dikalangan calon bebas, jelmaan hantu Altantuya (nama islamnya) telah digunakan sebagai kuda trojan BN. Pelbagai dakwaan dilakukan bagi menjatuhkan kredibiliti PKR. Dan bila kita pertikaikan, melenting dan marah plak tu seolah2 PKR negeri seolah ingin mencabar kesabaran beliau sedangkan beliaulah yg mula mengeluarkan pelbagai tohmahan kpd PKR. Kalo takut bermain ombak, jgn berumah ditepi pantai!. Media pula menganggap beliau seolah2 sebagai calon BN dgn memberikan layanan VIP terhadap beliau sedangkan 2 calon bebas lain beserta calon keadilan dianaktirikan. Aku harap jelmaan Altantuya ni depositnya tak hangus kelak. Hehehehe!!!!

Ada pula hero yg dibuang parti menghasut agar tidak mengundi pada pilhanraya kecil ini dgn pelbagai alasan sedangkan kerajaan telah membelanjakan jutaan ringgit termasuk iklan TV bagi menyedarkan pengundi tentang tanggungjawab mereka sebagai rakyat yg berhak utk mengundi. Kita jugak lihat, seperti satu trend bermula di PRK Permatang Pauh sehingga PRK Penanti dimana pihak polis mendirikan markas besar mereka yg digelar MainTek dan beberapa markas kecil yg dikenali sebagai Subtek yg dihuni oleh SB dan polis2 seolah keadaan darurat atau perang. Berapa juta peruntukan kementerian dalam negeri peruntukkan untuk setiap PRK? Sudah pasti ada pihak yg akan memperolehi untung atas perancangan ini? Siapa plak yg diberikan kontrak perkhidmatan tersebut? Berapa peruntukan pula bagi kerajaan mengatasi kes2 jenayah yg semakin tinggi sejak kebelakangan ini? kita fikirkan. Ada plak pihak yg membuat rombongan keluar dari negeri pada hari mengundi bertujuan mengelakkan ahli mereka keluar mengundi. Harap2 mereka tak ke Danok sudahlah! Nasib baik penjaga kotak pun tak datang membawak kotak2nya ke sini. Tak mahsyuklah katakan!!!

Bila tengok rancangan hujah dimana beliau membicarakan ttg isu rasuah. Rasa geli dan nak termuntah pun ada. Bayangkan, seorang yg dituduh terpalit dgn isu rasuah dan tiada integriti mengetuai NGO menentang rasuah malah menganggotai semula parti yg sangat terkenal dgn rasuah membicarakan tentang rasuah. Tidak kelihatan hujahnya menunjukkan beliau sgt benci rasuah tapi seolah telah menerima hakikat dan redho ttg isu rasuah ni. Kelihatan seperti mempertahankan sesuatu dan memberikan nasihat yg sekadar retorik tanpa unsur penegasan disitu. Mana taknya, konspirasi politik rasuah di Kedah, Perak, P Pinang malah Selangor serta budaya rasuah yg menggila pada mesyuarat agung Umno yg lepas tidak dibangkitkan tetapi hanya gah bercerita ttg isu lembu dan kereta di Selangor.

Isu Perak

Isu Perak bagi saya seperti yg dijangkakan dan ditegaskan pada artikel yg lalu, tiada apa lagi yg boleh diharapkan, apatah lagi utk membubarkan sidang Dun Perak. Najib dan Zam telah menggunakan segala perancangan, kemampuan serta jentera hatta mahkamah bagi mempertahankan kerajaan yg beliau bina dgn unsur ugutan dan rasuah dgn mudah hendak membiarkan kerajaan Perak dibubarkan. Rancangan yg diwar-warkan utk membubarkan dun hanya utk mengalihkan dan melemahkan semangat rakyat dan sebahagian pemimpin bagi mempertahankan kerajaan Perak dari dirampas BN. Walau didesak parti komponen hatta seluruh rakyat malaysia sekalipun, mereka tidak akan mengalah untuk membubar Dun Perak dan mengadakan Pilihanraya. IA umpama mimpi di siang hari. Bagi yg tergoda, sedarlah bahawa ia tidak akan menjadi kenyataan sedangkan mahkamah dah mengesahkan bahawa Zambry MB yg sah. Jadi, apa perlunya dan relevannya membubarkan dun dan mengadakan pilihanraya negeri? Cuma jgn mudah mengalah dan kita hendaklah terus melawan sehingga termampu menggunakan apa cara yg perlu walaupun peluangnya tipis. Sentiasa mengingatkan rakyat tentang pengkhianatan yg mereka lakukan sehingga kita bertemu kembali pada PRU ke 13 kelak.

Sekian, Wallahu A'lam, Wassalam.

Ariyos.

4 comments:

  1. ko melalut babi ntah apa2. bingai.

    ReplyDelete
  2. Hello bro!!!

    Sukahati aku lah blog aku.

    Ko jaga blog ko yg ampu kuat najib tu dah le!

    Merapu sampai ke sini apahalnya!

    Tak heran pun aku dgn blog komunis ko tu.

    ReplyDelete
  3. aku simpati dgn nasib hang barang2 ilang, aku doakan moga2 sape yg mencurik tuh kudung tgn dan kaki dia. Aminn ...

    ReplyDelete
  4. Tima kasih atas simpati anda. Takpelah! Harta dunia je, kat dunia je boleh guna. Cuma kesulitan dihadapi tu terasa sikit. Redho kat allah tu yg penting bg aku. Harta dan duit tu bkn semestinya milik kita. Ada bahagian2 yg sepatutnya utk org lain. Dlm hal ini, mungkin kat pencuri tu kot. Semoga dia bertaubat dan guna harta utk membantu hidup dan kebaikan. Maklumlah zaman gawat.

    Maka tanggungjawab kerajaan selain menjaga keselamatan rakyat, haruslah membantu rakyat mendapatkan pekerjaan agar jenayah tidak berleluasa. Jgn biarkan polis plak bermain politik kerana tanggungjawab mereka besar memastikan keamanan negara. Pastikan kakitangan mereka terlatih dan mencukupi, jgn sampai 1 org pegawai, kes berpuluh2 kena selesaikan. Itu yg siasatan tutup je kalo kes biasa dan tak cukup bukti. Takkan sampai tahap rakyat nak tangkap pencuri dan barang curi serah kat polis, baru nak selesaikan kes. Nampak sgt mcm tak buat kerja plak.

    Bukan aku redho gak tentang jenayah! Itu biar pihak penguasa yg tentukan. Kalo ikut hukum allah, takut org nak mencuri tapi sbb ikut hukum dunia, pencuri berbilion ringgit pun terlepas. Ada hikmahnya kot kejadian tu, mungkin kena lebih bersedekah lepas ni dan bersihkan sumber rezeki dan pendapatan.

    ReplyDelete