Thursday, June 11, 2009

Al Qur'an di hujung lembing????

Assalamu Alaikum dan salam,

Aku tertarik dgn seorg pemimpin PAS yg boleh dikategorikan sebagai seorang 'kaki hentam' bagi segelintir yg kurang mengenali beliau. Beliau ni memang dilihat sebagai seorang yg berani mempertahankan pandangan dan hujah beliau yang dirasakan benar untuk kebaikan jamaah PAS tanpa rasa gentar walaupun tidak disenangi segelintir pemimpin serta perwakilan. Hujah dan pandangannya amat jelas memperlihatkan kematangan fikiran dan ilmu beliau yg telah diasuh dgn tarbiah perjuangan islam sedari remaja lagi. Teguran dan sindirannya cukup membuat pihak yg terasa pedih didalam. Pemikiran dan prinsip beliau memperlihatkan perbezaan yg nyata bertentangan berbanding abangnya yg turut berkecimpung didalam politik BN dan merupakan bekas menteri didalam kerajaan BN. Persamaan antara mereka hanyalah keduanya merupakan pejuang dan sanggup memperjuangkan apa yg mereka rasa benar walaupun ia boleh menggugat kedudukan politik mereka.

Bahkan Mursyidul Am turut memuji hujah beliau ketika didalam Muktamar walaupun beliau tewas ketika pemilihan yang lalu. Ini apa TGNA kata: "saya ucap tahniah kepada YB Khalid Samad. Walaupun beliau tidak pernah dilihat berkopiah, berserban, berjubah tetapi ucapan dia dalam dewan muktamar kelmarin beliau telah menggunakan hujah-hujah ulama seratus peratus." Saya tambah mula mengagumi beliau ketika berbahas di Parlimen dan juga di Hujah @ TV9. Beliau juga dilihat sebagai pengganti Mat Sabu yang petah berhujah ketika di Parlimen. Kalo nak tau apa yg dimaksudkan dgn Mushaf Al Quran dihujung lembing, ikutilah kupasan didalam blog beliau yg aku saja tampal kat bawah ni. Walaupun hujah tersebut ada pro dan kontranya, yg penting pengajaran yg hendak disampaikan. Korang bacalah sendiri ok !!!

Perang Siffin dan ‘Perpaduan’ BN

Pada hari terakhir Muktamar, saya telah ke depan, menyokong usul yang dibawa oleh PAS Tambun berhubung pembentukan Suruhnjaya Di Raja untuk mengkaji ‘rampasan kuasa’ di Perak. Dalam penghujahan saya pada hari itu, saya telah menyebut peristiwa perang Siffin dan bagaimana ianya mempunyai kaitan dengan keadaan politik kita pada ketika ini. Oleh kerana masalah masa yang diberikan amat singkat, saya tidak sempat untuk menjelaskan persoalan ini dengan lebih terperinci. Saya akan cuba lakukannya di sini.

Untuk mereka yang tidak tahu mengenai peristiwa Perang Siffin, ianya merupakan peperangan di antara tentera Saidina Ali (KW) dan Muawiyyah. Ianya berlaku pada penghujung pemerintahan Saidina Ali.Dalam peringkat-peringkat awal peperangan ini, tentera Saidina Ali memang jelas menguasai pertempuran. Mereka mengasak kedudukan Muawiyyah hingga kelihatan seolah-olah mereka akan mencapai kemenangan. Dalam saat-saat yang genting sebegini, Amr Al-As, yang bersama Muawiyyah telah mencadangkan supaya tentera mereka meletakkan mushaf-mushaf Al-Quran di hujung lembing-lembing mereka sambil melaung, “Inilah yang akan menjadi hakim di antara kita”.

Tindakan ini bertujuan untuk meminta pihak Saidina Ali untuk sama-sama menghentikan peperangan dan merujukkan persoalan dan perbalahan yang sedang mereka hadapi kepada Al-Quran. Dalam erti kata lain, biarlah ianya diputuskan secara berbincang berdasarkan Al-Quran dan bukannya peperangan.Matlamat sebenar tindakan ini dijelaskan oleh Amr Al-As sendiri. Beliau berkata kepada Muawiyyah, “Bila sebahagian dari mereka menolak, pasti akan ada kelompok yang lain yang berkata; ‘Sepatutnya kita menerima’. Maka dengan demikian akan terjadilah perpecahan di kalangan mereka. Dan sekiranya mereka semuanya sepakat untuk menerima saranan kita ini, kita mendapat kesempatan untuk menunda peperangan ini hingga waktu yang tertentu.”

Penundaan ini bertujuan untuk melepaskan diri mereka dari keadaan yang begitu tertekan pada ketika itu.Saidina Ali (KW) yang tidak kurang handalnya dalam soal peperangan serta tipu helah musuh dan juga sebagai seorang yang mengenali Muawiyyah, telah berusaha untuk meyakinkan tenteranya supaya tidak terpedaya dengan helah ini. Namun Ali tidak berjaya. Tenteranya berbalah di antara satu sama lain atas persoalan ini dan akhirnya, untuk mendamaikan mereka kembali, Saidina Ali terpaksa bersetuju.Dengan itu tercapai hajat Amr Al-As. Tentera Ali tidak lagi mengasak kedudukan mereka, kekalahan pada hari itu dapat dielak dan akhirnya Muawiyyah mencapai kemenangan pada waktu lain selepas peristiwa itu.

Pakatan Rakyat dalam keadaan sekarang, bagaikan tentera Saidina Ali yang sedang mengasak kedudukan tentera Muawiyyah iaitu UMNO/BN. Kita maju selangkah demi selangkah dan jelas dalam BN ketakutan. Tiba-tiba ada yang mencadangkan perpaduan, perdamaian! Pakatan Rakyat, seperti tentera Saidina Ali, mula berbalah sesame kita. PKR dan DAP terpingnga-pingnga dengan sebutan-sebutan ‘perpaduan’. Malah PAS sendiri pun terbahagi dua dalam menghadapi persoalan ini. Kesatuan yang terbentuk selama ini seolah tergugat dan UMNO/BN dengan segeranya menyatakan persetujuan mereka terhadap perdamaian dan persatuan yang dicadang-cadangkan.Syarikat kroni mereka mengibarkan sepanduk ‘Selamat Bermuktamar’ seperti mana tentera Muawiyyah meletakkan mushaf-mushaf Al-Quran dihujung lembing.

Ini dinyatakan sebagai bukti keikhlasan mereka untuk ‘berdamai’ dengan kita. Tetapi seperti yang saya katakan tempohari, “apalah nilai sepanduk-sepanduk ini berbanding mushaf-mushaf Al-Quran dihujung lembing”? Walaupun dengan mushaf-mushaf Al-Quran sendiri, sejarah membuktikan penipuan berlaku! Ya, memang, kita tidak sebaik tentera Saidina Ali. Tetapi ingat! Mereka juga jauh lebih buruk dari tentera Muawiyyah!Seterusnya mereka akan memuji dan melambung pemimpin-pemimpin yang mencadangkan ‘perpaduan’ ini dan menyatakan betapa mereka berterima kasih dengan cadangan tersebut. Mereka bermesra dengan PAS, bermanja dengan pemimpin-pemimpin pro-perpaduan ini dan dengan itu merejamkan lembing perbalahan di antara kita!

Punca perbalahan dan ‘perpecahan’ di kalangan kita adalah kerana cadangan ‘perpaduan’ yang datang tanpa perbahasan dan tiada yang mempersetujuinya kecuali sedikit. Namun yang sedikit yang setuju bercakap bagi yang ramai yang tidak!Yang agak pelik, dalam senario peperangan Siffin, cadangan perdamaian datangnya dari pihak yang diasak kerana hampir-hampir dikalahkan. Dalam keadaan kita sekarang, perdamaian dicadangkan oleh kita yang sedang mengasak yang hampir-hampir menang! Dengan itu akan terlepaslah peluang untuk mencapai kemenangan yang muktamad!UMNO/BN akan menggunakan ‘persetujuan’ mereka untuk menimbangkan cadangan PAS sebagai bukti keikhlasan mereka. Penolakan oleh PKR dan DAP yang hampir pasti berlaku akan digunakan sebagai bukti ketidak-ikhlasan mereka berdua. “Mereka tidak mahu orang Islam Melayu bersatu” akan dilaungkan secara nyaring oleh pemimpin-pemimpin yang sedang seronok dilambung pujian dan sanjungan dari semua pihak.

Pegawai Kerajaan, Professor Universiti, Pakar perubatan Melayu UMNO dan sebagainya akan disusun satu demi satu untuk memberi sanjungan dan akhirnya apa yang dinginkan akan berlaku, seperti berlakunya apa yang diinginkan oleh Amr Al-As dalam perang Siffin.Perbalahan akan berlaku di antara kita di dalam PR dan malah di dalam PAS itu sendiri dan akhirnya, pemimpin-pemimpin yang disanjung dan dilambung itu akan menjadikan PAS berseorangan berpakat dengan UMNO. Tidak mungkin PAS menolak apabila cadangan itu datang dari PAS sendiri! Pemimpin pro-perpaduan ini akan berusaha supaya perhubungan kita dalam PR semakin keruh hingga akhirnya PAS diminta keluar kerana dilihat semakin rapat dengan UMNO. Akan kedengaran pada masa itu, “Bukan kami yang nak keluar, kami diminta keluar!” dan “Kalau dengan PKR dan DAP boleh bersama, takkan dengan UMNO tidak boleh”.

Mereka akan bertanya kepada ahli-ahli yang masih terpingnga-pinga dengan keadaan yang baru ini. Hanya semalam menyerang UMNO/BN, hari ini menjadi kawan? Hanya semalam bersama PR, hari ini menjadi lawan?Adakah ini disebabkan inginkan kemenangan yang segera seperti mi segera atau mi celup? Adakah ianya kerana tidak sedar bahawa kita sebenarnya sudah berada diambang kemenangan? Atau, lagi teruk, adakah ianya disebabkan keengganan mencapai kemenangan melalui Pakatan Rakyat? Ini semua merupakan persoalan yang valid dan wajar difikirkan bersama.

Namun, yang lebih penting untuk kita fikirkan adalah implikasi kepada masa depan PAS itu sendiri. Kita akan kehilangan sokongan masyarakat Cina dan India yang melihat tindakan kita sebagai khianat dan perjuangan Islam akan dilihat sebagai satu perjuangan oppurtunis yang tidak mempunyai prinsip dan asas yang kukuh. Usaha selama berpuluh tahun akan musnah begitu sahaja dengan sekelip mata.Namun yang lebih teruk, keadaan kita akan begitu terdedah, bergantung kepada ihsan UMNO. Sekiranya kita dikhianati UMNO, ke mana hendak kita pergi? Sekiranya selepas mencapai matlamat mereka dan berpisahnya kita dari PR dan kekuatan PR tergugat, UMNO mengusir kita seperti dahulu, ke mana hendak kita pergi?Berseorangan, bagaikan parti politik murahan, ayam tak patuk, itik tak sudu. Ke PR pun tidak dan ke BN pun tidak. 3 penjuru? Yang akan menang ialah salah satu dari dua kumpulan parti yang lain, tetapi bukan PAS! Mahu merayu dan kekal bersama ‘perpaduan’ PAS-UMNO-BN? Kerusi dimenangi UMNO tetap ditandingi UMNO. Kita bertanding kerusi yang kita menang dan kerusi yang PR menang.

Dengan sokongan golongan anti-BN yang terdiri dari Cina dan India serta Melayu yang dibelakang mereka, kita akan kalah. Kecuali di Terengganu dan Kelantan.Maka kita akan dapati diri kita tertipu seperti mana tertipunya Abu Musa As-Syaari oleh Amr Al-As dalam peristiwa tahkim yang berlangsung selepas gencatan senjata di Siffin. Peristiwa tersebut membuktikan keikhlasan sahaja tidak mencukupi. Waraq sahaja tidak mencukupi. Ilmu hukum hakam agama sahaja pun tidak mencukupi. Cerdik politik dan kenal lawan juga amat diperlukan dan saya secara peribadi dengan melihat secara jauh, sudah mula tertanya samada inikah kekurangannya di kalangan pimpinan tertinggi PAS selama ini. Kecuali Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang pendirian dan sikapnya jelas menunjukkan mengapa PAS boleh bertahan di Kelantan berpuluh tahun tetapi tidak di negeri lain…

WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

2 comments:

  1. AHLI PAS SELANGORJune 11, 2009 at 8:05 AM

    SUDAH LA KHALID SAMAD..ORANG SELANGOR DAH TAU APA ANTA BUAT DI SINI DENGAN TEAM JIM ENTA, SIAPAKAH YANG PANGGIL YDP2 KAWASAN DISELURUH SELANGOR UNTUK LABO AGAR DATO' HASSAN ALI DIJATUHKAN KALAU BUKAN ENTA..NASIB BAIK LA HANYA ENTA, YDP KELANA JAYA DAN YDP KAPAR JE YG HADIR..ITU PUN PROKSI JIM..ORANG MACAM ENTA TAK PAYAH NAK GUNA MODAL SEJARAH PUTAR BELIT LA..DULU ENTA GUNA PASKAD UNTUK NAIKKAN DIRI ENTA DAN BURUK2KAN PIMPINAN SEDIA ADA..ENTA KENA INGAT PERINGATAN WAKIL PEMUDA..JANGAN SAMPAI KAMI DEDAHKAN APA YANG ENTA BUAT...!!!! JANGAN SAMAPI ORANG TANYA ENTA..APA KHABAR DENGAN PROJEK BERTEKNOLOGI TINGGI DARI JERMAN TU...??? WASPADA GERAK GERI ANDA..KAMI AHLI-AHLI PAS SELANGOR SEDANG MEMERHATIKAN GERAK GERI ANDA...!!!

    ReplyDelete
  2. ????

    Apa citer ni? Nak tabur fitnah kat sini ke? Ana kenal saudara Khalid sbb dia pimpinan PAS tempat ana. Dia pun x kenal ana. Dia berada didalam Pas lebih lama dari dia belajar atau berada didlm JIM. Apa buruk sgt ke JIM tu? Bukankah JIM juga pertubuhan islam? Bukankah lebih baik bekerjasama dgn JIM dari bersekongkol dgn Umno. Apa hebatnya Umno dari JIM? Dia jugak pimpinan lama PAS pusat serta bekas TPJ Pas Selangor yg dipecat Hassan Ali sbb menentang beliau berkenaan isu kerjasama Umno, menolak PR serta tidak sealiran dgn beliau walaupun hasilnya Hassan Ali masih boleh bekerjasama dgn PR sebagai Exco dan menjalankan kerja dgn baik membangunkan Selangor. Bukankah Hassan Ali yg bersungguh2 cuba membuat kerjasama dgn Umno selepas PRU 12 yg lalu tapi ditolak oleh TGHH. Saudara Khalid mmg seorg yg bagus dan tegas orangnya serta tidak main khianat, sembunyi atau berbohong. Ketika Hassan dilantik Pesuruhjaya, sebahagian besar YDP menentang tapi 3 pimpinan yg anta tuduh JIM inilah membelanya. Khalid berhak membuat penerangan ttg hal yg sebenarnya kpd YDP kawasan apa yg telah berlaku dan menyatakan kebenaran, samada mereka bersetuju atau tidak, menyokong beliau atau tidak. Terpulanglah! Apa kesemua pimpinan dan ahli Pas kerja kerajaan ke? Mereka tak kelapaq le? Atau nak suruh jadi ahli politik atau sukarelawan sepenuh masa? Anak bini nak makan apa? Sebahagian besar rezeki mereka (pimpinan dan ahli)berniaga. Beliau memang org bisnes sejak dari dulu sehingga sekarang seperti kebanyakan pemimpin yg buka klinik, syarikat dan lain2 lagi. Hasan Ali ada byk syarikat, tak tanya dia ke? Hassan Ali tadbir Pas Selangor ana tak hentam walaupun muktamar di selangor kecoh kroni Umno sponsor muktamar atau pemimpin sbb kita bkn suka2 nak korek hal peribadi @ isu org lain. Kalo betul projek itu wujud. Apa salah ke berniaga? Adakah beliau menggunakan jalan belakang atau melanggar prosedur yg ditetapkan? Apa salah ke org PAS berniaga di Muktamar atau di tempat ceramah atau cuba masuk tender kerajaan atau buat proposal atau jadi kontraktor? Nak beri semua peluang tu ke Umno BN? Kalo ada bukti unsur rasuah, laporkan ke SPR atau boleh tanya beliau sendiri. Jgn nak buat samseng tak bertempat. Jgn cuba nak ugut2 seolah beliau ada membuat kerja buruk dibelakang seperti pihak tertentu tu. Wakil pemuda? anta semua belum lahir atau masih kecil, beliau dah masuk dan ikut tarbiah Pas. Anta perhatikan jelah pemimpin Pas yg nak bekerjasama dgn Umno lagi bagus. Biarkan saudara Khalid spt Khalid Al Walid yg berjuang tanpa jawatan dan ghanimah yg besar seperti anta semua yg kelabu hati bila dapat jadi JKKK, JK Masjid, ketua kampung, ahli majlis atau macam2 pangkat. Beliau pun tidak lagi menjadi pimpinan pas pusat atau negeri melainkan kawasan Shah Alam dan ana sentiasa teguh dibelakangnya.
    Wallahu A'lam.
    Allahu Akbar!

    ReplyDelete