Monday, June 29, 2009

Permohonan di Tolak!!! Apa sebabnya?

Lama tak blogging. Rindu plak rasanya! Nak buat post pasal UG! Jgn dijolok sarang Tebuan. PRK Manek Urai plak takde idea nak citer, hanya yg menarik adalah betapa ramainya penyokong 2 BN ketika Majlis Penamaan Calon BN, Tuan Aziz Tuan Man berbanding Hj Fauzi dari Pas. Lawak sungguh rasenye! Kalah le camnie Pas! Menghabih kan bogheh yo! Dgn belon dan khemah serta iklan BN kat kontena tu! Kalo duit penyokong dia derma buat tu, akupun tak kesah! Biar pemimpin dan penyokong diorg bankrap buat kerja bodoh dan membazir mcm tu. Tapinya hujung2nya duit rakyat gak yg kopak! Tau2 je la, dari mana diorg cedok modal pilihanraya. Sendiri mau ingatler! Yg dilihat datang, mat rempit dan puak wanita serta pemimpin dan penyokong karat kena Stamp kat dahi, 'Aku orang Umno'. Kalo zaman akhir zaman, orang kafir ke munafik ke orang beriman boleh nampak kat dahi. Inipun mcm lebih kurang sama je kot. Semoga Pas dapat kalahkan mereka dgn kemenangan besar selagi Tok Guru memimpin Pas serta negeri Kelantan. Isya' allah!

Ada plak puak tu tak cukup digunakan Pasukan Polis dan Unit risikan serta Bkt Aman, depa pergunakan pihak tentera plak buat khidmat bakti kat Manek Urai time PRK Manek Urai ni atas arahan dan semangat serta tiket Umno BN. Bila Mahfudz bertanya kat Dewan Parlimen berhubung penyalahgunaan kuasa ni, menterinya tak boleh nak jawab lalu pakat konar sana dan sini. Hujung2 nak bagi jawapan lisan, Mahfudz siap sound lagi, kalo jawapan lisan buatpe, sampai jawapannya kot2 lepas pilihanraya, nak buatpe bincang lagi! Mcm ni punya standard menteri Umno, guna KPI apakebendanya! Kepala Penyamun Indikator kot! Kalo camtu bkn Pulau Batu Putih je hilang kat orang lain, Batu Hitam pun lesap ntah kat puak dia ke digadai kat org lain. Pening kepala!

Kita citer topik yg sebenar. Ada ke patut, bila Nizar minta dibicarakan oleh 11 hakim, permohonan ditolak begitu sahaja oleh hakim yg mendengar permohonan! Kes ni bkn kes kecik anak! Kes ni melibatkan penafsiran terhadap Undang2 Tubuh Kerajaan Negeri, melibatkan maruah negeri, semangat demokrasi dan Perlembagaan dan keputusannya kelak akan menjadi precedent case (ikutan) hakim lain pada masa akan datang. Kan ke bagus kalo ada 11 hakim yg bicarakannya dan mengeluarkan keputusan mengikut takrifan hukum masing2. Yg menjadi majoriti akan memenangi kes tersebut. Tak kiralah BN ke PR. Itu dah boleh membersihkan tuduhan yg pelbagai terhadap sistem kehakiman negara kita. Bagus untuk PR, BN serta rakyat negeri Perak. Cuma tak bagus utk Najib dan Altantuya je! hehehe!!! Jgn kita bangga sbeba kita ada hakim jenis Correct! Correct! Correct! atau hakim gula2 Hacks(tak relevant), takpun Hakim Mee Segera yg mencipta rekod pendengaran, perbicaraan dan keputusan terpantas melibatkan kuasa kerajaan negeri! Mcm nak bicara kes curi seluar dalam orang je gamaknya cepatnya! Korang bacalah berita dibawah yg dipetik dari Berita TV Antara. :


Permohonan Nizar Untuk Sidang 11 Hakim Ditolak...Tanpa Sebab - TVA

Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Menteri Besar Perak Nizar Jamaluddin yang memohon supaya rayuan beliau didengar di hadapan sidang 11 hakim.Mahkamah Persekutuan bagaimanapun tidak memberi alasan mengapa sidang 11 hakim tidak dapat diadakan, kata peguam Leong Cheok Keng."Tiada sebab atau penjelasan diberikan mengapa permohonan kami ditolak," kata Leong.Mahkamah Persekutuan menetapkan kes rayuan Nizar akan didengarkan di hadapan sidang lima hakim."Ini adalah tempat terakhir untuk rayuan klien kami. Jika permohonan Nizar nanti juga ditolak oleh sidang lima hakim, maka tamatlah litigasi klien kami," kata Leong.Nizar memfailkan rayuan ke Mahkamah Persekutuan bagi menentukan samada beliau atau Zambry Abdul Kadir adalah menteri besar yang sah.

Permohonan ini dibuat selepas Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Nizar sebagai Menteri Besar yang sah.Leong menjelaskan sidang 11 hakim adalah penting bagi menyakinkan rakyat bahawa sistem kehakiman negara tidak mengamalkan amalan berat sebelah, selain memastikan prosiding mahkamah yang bebas."Penolakan ini amat mendukacitakan kepada semua rakyat Malaysia yang percaya kepada konsep kehakiman yang adil dan saksama," kata leong."Selagi ada unsur-unsur yang menampakkan amalan berat-sebelah, rakyat tidak akan menerima keputusan mahkamah tertinggi di negara ini sebagai keputusan muktamad," kata leong.TVA

No comments:

Post a Comment