Thursday, April 9, 2009

Kabinet Rakyat???

Assalamualaikum dan Selamat semua...

Pagi ini bila tertonton siaran TV 3/4 . Terlihat tajuk muka depan sebuah akhbar ampu BN yg tertulis Kabinet Rakyat? Naik pening kepala aku yg tak pening ni tentang rasionalnya perkataan Kabinet Rakyat tersebut. Nak muntah pun ada gak dgn ayat yg syok sendiri tu. Tak malu ke depa lepas rakyat tolak depa PRK haritu. Mohon restu rakyat Perak pun tak dapat. Lepas tu, tak reti2 nak bubar DUN. Yang paling sesuai sekali sepatutnya perkataan tersebut adalah Kabinet Kroni. Itu barulah kena dan cara kata org.

Rupa2 nya disitulah berakhirnya penguasaan Pak Lah dimana penyokong setia didlm kerajaan pembaharuan Pak Lah telah ditendang ke tepi oleh Najib. Yg paling saya hormat sekali adalah Dato' Shahrir kerana dia keluar dgn cara terhormat, bukan ditendang oleh PM NajibTuya. Tersenyum puas Muhyidin kerana jerat politiknya mengena dan musuh dlm selimutnya telah mengundur dan berjaya ditendangnya keluar dari kabinet.

Habislah akhirnya orang2 yg setia dgn Pak Lah membawa diri. kebanyakannya adalah orang lama, dihormati dan berpengaruh. Menantunya KJ yg baru menang Ketua Pemuda walaupun dgn palitan isu rasuah tidak terpilih jadi Menteri dan TM sedangkan naibnya terpilih. Mukhriz yg masih baru dengan tiada apa2 idea, ketokohan, jawatan dan sumbangan melainkan dr pengaruh bapaknya, Dr M saja layak pula tu.

Apa yg pasti telahan Anwar dan ramai org benar bahawa kembali lah semula Era Regime Dr M dibawah Najib, malahan mungkin lebih teruk lagi. Cuma satu yg jelas. Najib lebih pandai main wayang dari Dr M dan Pak Lah. Apalagi harapan yg tinggal untuk kita dan Malaysia.

Satu pertanyaan dari saya berdasarkan pengamatan saya terhadap pentadbiran dan janji pembangunan kerajaan pasca gawat ni. Atau semuanya sekadar atas kertas bagi menunjukkan kepada rakyat bahawa kerajaan banyak berbelanja demi untuk kesejahtewraan rakyat. Sepatutnya rakyat sudah merasai kesan pemulihan melalui Bajet 2008 dan Bajet Mini. Atau hanya kontraktor kroni Umnoputra yg merasainya. Apakah benar terdapat peruntukan untuk Tabung membantu Usahawan kecil kerana ramai yg memohon masih tidak dapat merasainya.

Masih adakah lagi wang kerajaan untuk diguna tadbir sedangkan menurut maklumat, terdapat banyak pelajar2 yg belajar di universiti dan IPT walaupun cemerlang hingga memperolehi 3 pointer ke atas masih tidak lagi mendapat biasiswa. Bukan setakat biasiswa, pinjaman pun mereka tidak dapat. Masih adakah wang untuk membiayai projek koridor raya yang dilaung2kan oleh Pak Lah? Sudah bermulakah bantuan kemudahan infrastruktur tahap mega yg dijanjikan kepada Sabah dan Sarawak semenjak 2008 yang lalu atau omongan kosong mengelabukan mata rakyat.

Tepuk dada tanyalah selera,
Tapi yg pasti komisyen dah rata.

Anak muda makan pengat,
Sendiri mau ingat....

Ariyos.

Ariyos....

1 comment: