Friday, April 17, 2009

PRK Penanti buang duit!

Assalamu alaikum dan salam semua!

Pagi2 bila aku tgk berita TV3 1/4, belum apa2 lagi diorg dah start putar belit fakta dan bermulanya proses merosakkan fikiran rakyat dgn isu kerugian wang kerajaan akibat terpaksa menghabiskan berjuta2 duit bagi Pilihan Raya Kecil. Dituduhnya kesalahan berpunca dari pembangkang terutamanya PKR oleh pemimpin2 Umno bagi memburukkan pembangkang.

Maka dikeluarkan statistik perbelanjaan wang bagi proses mengadakan semula pilihanraya kecil. Yg meninggal tu terpaksa tapi dipertikaikan lebih kepada yg letak jawatan antaranya PRK P Pauh, Bkt Selambau serta yg terbaru Penanti.

P Pauh adalah disebabkan pertukaran kuasa bagi membolehkan Anwar memimpin terus Keadilan dan PR dgn lebih berkesan. Ini juga telah dimaklumkan oleh Wan Azizah bahawa dia mungkin akan meletakkan jawatan apabila Anwar tamat tempoh penggantungan politik beliau. Kalau tak nak rugi, kenapa tak sabar2 dan bermatian nak adakan PRU sebelum Anwar bebas dari penggantungan sedangkan keadaan pada ketika itu amat tidak sesuai serta sokongan dilihat tidak menyebelahi kerajaan. Lepas tu juga, sibuk nak naikkan kes Liwat Anwar dgn segera. Bila menang, senyap je kesnya dan tak disegerakan pula.

B Selambau pula bermacam tuduhan dilemparkan kpd bekas adun yg telah meletak jawatan. Kata dia derhakalah, larikan anak orang lah dan macam2 bagi menutup kes dan isu dimana UMNO dan BN menggunakan helah jahat bagi merosakkan dan memburukkan parti PKR dgn mengeluarkan atau turn over (lama x guna ayat ni) wakil2 rakyat PR agar parti ini tidak lagi dipercayai dikalangan penyokong pembangkang dan orang ramai. Lihat contoh konspirasi yg dilakukan UMNO Perak bagi merampas kerajaan dgn menculik dan mengugut / turn over 2 adun PKR serta 1 adun DAP yg merupakan antara pemimpin kanan parti ketika itu. Lihat juga bukti gambar dan CCTV serta akuan sumpah rundingan rasuah pemimpin Umno Kedah dan wakil PKR. Apakah tindakan SPRM, peguam negara dan Polis? Sendiri mau ingat.

Wakil rakyat tersebut terpaksa lari keluar negara apabila banyak laporan polis dibuat selepas PRU 12 yg lalu tidak di ambil tindakan malahan ugutan makin melampau sehingga boleh mengancam diri dan keluarga. Sila rujuk berita dari laman web2 terdahulu berkenaan ugutan tersebut. Bukti jelas ditunjukkan pun tiada tangkapan dan dakwaan dilakukan pihak polis. Maka terpaksa beliau meletakkan jawatannya bagi melepaskan bebanan ugutan terbabit. Sekiranya berjaya ditangkap dan dilarikan, anda sendiri boleh agak dan tahu sendiri apa akan terjadi.

Begitu juga, dilaporkan bahawa TKM terbabit telah diperangkap dgn isu rasuah oleh pihak2 tertentu dgn tujuan agar membelot parti dan kerajaan. Walaupun menurutnya, ada bukti kukuh mengatakan beliau tidak bersalah tetapi apabila ditangkap dan dinaikkan ke mahkamah, anda sendiri boleh membayangkan sketsa serta keputusannya nanti. Tambahan imejnya sudah agak buruk kebelakangan ini berpunca dari diri sendiri dan org yg tidak suka dgn beliau. Bagi mengelakkan daripada terjadi perkara terbabit dan kesan terhadap parti dan kerajaan negeri seperti yg terjadi di Perak. Lebih baik dgn segera, ia meletakkan jawatan. Sanggup pulak dia meletak jawatan TKM dgn tujuan agar dapat melegakan situasi yg rumit ini bagi pihak diri dan keluarga, penyokong, parti serta dapat menghalang niat buruk pihak lawan (sebelum diculik?).

Lihat apa yg terjadi pada Menteri Besar Selangor yg begitu komited dan ikhlas membangunkan Selangor? tohmahan merapu dan tak masuk akal dituduh oleh bapak segala perasuah. Adakah lembu yg disedekahkan sykt kerajaan negeri kpd rakyat umum pada Raya Haji dikatakan rasuah? Apakah menggunakan kereta sendiri sedangkan boleh memiliki atau membeli kereta kerajaan yg baik bagi kegunaan rasmi dan perbelanjaan minyak serta servis yg digunakan utk kereta itu dikatakan rasuah. Takkan kereta sendiri dah infak utk kegunaan hal rasmi kerajaan, kerosakan, minyak dan servis pun kita nak tanggung. Saya ingat org lain, bila diberi kereta syarikat mesti mahu yg hebat2. Sanggup ke guna kereta sendiri dari guna kereta syarikat yg tak perlu fikirkan apa2 kos. Puak tu, kereta sendiri simpan, kereta kerajaan dilenjan walaupun urusan peribadi adalah malahan sanggup buang duit sykt kerajaan beli kereta utk kegunaannya bernilai lebih RM1/2 juta.

ADUN Lenjan pula dikhianati dan disebarkan gmabar yg dikatakan bogel sedangkan gambar tersebut hanya gambar tidur serta kain terselak saja yg kelihatan disebarkan. Itupun didlm rumah, dirakam curi2 oleh penganiaya tersebut tanpa pengetahuan beliau dan telah mengakibatkan imej, masa depan dan reputasi beliau, keluarga, serta kerajaan dan parti rosak. Beliau dgn berani sanggup meletakkan jawatan tetapi ditolak dan diterima semula kerana dia telah dianiaya. Ada bezanya tu? Gambar serta video seks hanya andaian buruk mereka dan tiada kebenaran atas dakwaan tersebut. Bukan seperti di pihak sana, dirakam sendiri dgn org lain, yg bukan isteri ketika menjadi MENTERI PENUH dan skrg boleh pulak menang pemilihan dan memegang jawatan kanan parti. Kelak bakal menjadi Ketua Parti.

Kalau cerita pasal rasuah yg didakwa berlaku dikalangan parti pembangkang, tindakan segera di ambil empunya diri dan parti dgn perletakan jawatan walaupun dakwaan belum lagi dibuktikan. Sehingga terpaksa menghadapi risiko kalah dgn mengadakan semula PRK? Bagaimana pulak pihak yg sana? Kes bunuh? Komisyen? Rasuah? ugutan bunuh? salahguna kuasa dan lain2 tidak pun ditangkap atau didakwa dan dipenjara walaupun telah jelas dengan saksi dan bukti. Letak jawatan atau pilihan raya kecil semula? Jangan bermimpi di siang hari.

Apabila pihak disana berjaya merosakkan reputasi pemimpin dan parti PKR sehingga berpecah belah dan berkubur. Ini secara tidak langsung akan merosakkan Pakatan Rakyat dimana parti yang mengikat antaraPAS dan DAP telah hilang. Parti2 pembangkang ini akan kelihatan terkontang kanting, membawa haluan masing2 serta hilanglah harapan dan tinggallah parti2 ini dgn prinsip dan perjuangan masing2 menentang UMNO/BN. Maka sia2 lagilah harapan dan impian rakyat untuk menguburkan kapal yg telah rosak itu seperti yg telah berlaku pada selepas pilihan raya ke 10 dimana Barisan Alternatif telah berkubur akibat kejayaan percaturan pihak lawan merosakkan dan menanam syak wasangka dikalangan parti pembangkang.

Siapakah yg membenarkan beribu2 orang pihak polis bersama peralatan, jentera dan kemudahan membuat kawalan yg lebih teruk dari keadaan darurat sedangkan ia hanyalah pilhan raya kecil dan sejarah telah membuktikan tiada satupun PRK yg pernah menyebabkan rusuhan besar2an melainkan hanya fitnah2 provokasi. Apa yg cuba ditonjolkan oleh parti pemerintah di dalam isu ini sedangkan Malaysia telah mengalami beratus PRK tanpa ada masalah yg besar dan menjejaskan? Kenapa perlu diugut, disekat dan dihalang rakyat yg ingin mendengar ceramah dgn beribu alasan ciptaan seperti membahayakan ketenteraman sedangkan terbukti tiada ceramah yg berlaku keganasan atau huru hara sekiranya tidak di provok sendiri oleh pihak berkuasa. Mereka sepatutnya ditugaskan menyelesaikan kes2 jenayah yg dilihat semakin banyak serta tidak tertampung lagi idmana terdapat banyak aduan dan komplen berhubung ketidakcekapan anggota polis membuat siasatan dan menyelesaikan kes.

Siapa yg membenarkan kakitangan kerajaan turut bekerjasama bertungkus lumus didalam pilihan raya bersama jentera dan kenderaan kerajaan berkampung di kawasan pilihanraya siang dan malam. Siapa yg membenarkan dan mengarahkan mereka termasuk Pejabat Pendaftaran yg beroperasi secara sulit sehingga ke tengah malam. Arahan siapa membenarkan kakitangan kerajaan melangkaui tugas2 yg telah diarahkan didalam kerajaan. Yang paling penting ialah siapakah yg akan membayar kos2 yg ditanggung bagi membayar elaun, o/t, makan minum, penginapan/hotel, kos kenderaan akibat arahan2 dangkal pihak yang menyalah gunakan kuasa ini. Pembangkangkah atau kerajaan?

Jadi, saya memohon kepada para blogger penyokong PR sekalian agar dapat kita bersatu padu dan saling hormat menghormati, percaya mempercayai, bantu membantu agar kita berjaya melawan perancangan jahat mereka. Takkan berubah kita sebagai penyokong PAS, PKR mahupun DAP dgn kerjasama ini malah memperkuatkan lagi sokongan kepada parti kita. Saya juga ingin mengingatkan penyokong PAS agar sentiasa mendokong dan menyokong bagi mengukuhkan Pakatan Rakyat seperti yg telah diputuskan didalam muktamar pas yg lalu oleh pimpinan dan ulama' kita. Kita merancang, berikhtiar dan biarkan Allah menentukan keputusannya dan semoga ia tetap memberkati dan memperkenankan perancangan dan usaha kita.

Saya lihat banyak betul alasan yg diberi pemimpin serta SPR. Bagi saya senang saja, kalo nak jimat dan takut kalah atau betul ikhlas bila bercakap. Senang saja!! Masa penamaan calon nanti, jangan letak calon, biar wakil PKR menang tanpa bertanding. Kita semua blogger dan penyokong pun tak sakit kepala dan penat nak uruskannya. Tak gitu, rakan2!

Wallahu A'lam, Allahu akbar!

Anak muda makan pengat,
sendiri mau ingat.

Ariyos...

5 comments:

  1. He he cayalah betul hujjah ngko ni aku ni bila dgr org PKR letak jawatan je mula2 dah meluat dah, tapi klu dipikir dalam2 mmg betul tindakan PKR ni, tapi masalahnye ialah rakyat biase yg kurang maklumat, mereka ni kadang mudah terpengaruh dgn media propaganda BN ni, tapi apapun harap kemenangan lebih besar di DUN penanti yg di nantikan nanti.

    ReplyDelete
  2. bukan khir toyo ka yg bising2 suruhg adun penanti letek jawatan. tapi skarang takut plak nak bertanding jd mcm2 la alasan keluar. apa nak jadi dgn umno skarang

    ReplyDelete
  3. Biasa ler tuu...

    Org cakap tak serupa bikin cam tuler.

    Ariyos.

    ReplyDelete
  4. Mabuk dah menang
    Mabuk nak menang

    Nak sebut Negara Islam pun dah tak boleh dah ..

    Akhirnya aku terpaksa kempen PR dan ameno serupa jer

    Yang penting .. jaga kubur sendiri

    Kenal tak ahli PKR ni http://jamilismail.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Aku dah buka blog tu. Mungkin pernah dengar kot pasal dia kat berita ke mana tah tp aku x mau campur le kes individu ni. Tepuk dada tanya iman.
    Bro, layan hal politik negara yg bermasalah ni lagi bagus!

    ReplyDelete